پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183618
شوک ناگهاني بانک مرکزي به مردم
تاریخ انتشار : 1394/08/24 20:04:50
نمایش : 1729
نامه ناگهاني و خودرويي بانک مرکزي به وزارت صنعت، مردم را شوکه کرد و در نهايت منجر به اين شد که موبايل مسئولان اين وزارتخانه هم از دسترس خارج شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، شمارش معکوس براي پايان اجراي طرح خريد خودرو با وام ۲۵ ميليون توماني در ششمين روز اجرا آغاز شده است. بانک مرکزي ساعتي قبل در نامه‌اي رسمي و البته ناگهاني به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تنها ۱۱۰ هزار خودرو را خريد دين مي‌کند و حاضر است بابت آن وام بپردازد. تا قبل از اين چنين قراري هم با وزارت صنعت، معدن و تجارت نگذاشته بود.

حتي خود مسئولان بانک مرکزي از قائم‌مقام ولي‌اله سيف گرفته تا مديرکل اعتبارات بانک مرکزي و حتي مجتبي خسروتاج، قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت که به صورت مستقيم درگير اجراي طرح خريد اعتباري خودرو با وام ۲۵ ميليون توماني شده بود، هم هيچ گاه صحبت از گذاشتن سقف براي فروش خودرو در قالب اين طرح نکرده بودند.

از همان روز اولي که اجراي اين طرح آغاز شد، برخي نگران اين بودند که شايد اجراي طرح در نيمه راه متوقف شود اما زماني که اکبر کميجاني، قائم مقام بانک مرکزي به صراحت اعلام کرد که اجراي طرح به صورت ناگهاني متوقف نخواهد شد و دولت و بانک مرکزي تا پايان شش ماه اجراي طرح، پشتيباني هاي لازم را از آن انجام خواهند داد، خيال همه اندکي راحت شد.

شايد اجراي ناگهاني طرح و اعلام آن در بيانيه مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزي اين نگراني را رقم زده بود. آنها به يکباره در واپسين روزهاي هفته قبل از اجراي طرح و درست در زماني که رسانه ها ساعات پاياني کار خود را سپري مي‌کردند، آغاز اجراي طرح از روز دوشنبه هجدهم آبان ماه را نويد دادند.

خودروسازان هم بي اطلاع از شيوه اجراي طرح و حتي بدون کوچکترين برنامه ريزي براي ورود به آن و رويارويي با مردم، از فرصتي که دولت براي‌شان مهيا کرده بود، نهايت استفاده را کردند و به سرعت، آمادگي خود را براي اجراي اين طرح اعلام کردند؛ اينجا بود که مشکلات آغاز شد. سيستم نمايندگي‌هاي فروش خودروسازان براي اجراي چنين طرحي آماده نبود و با قطعي هاي چند ساعته، مردم را با مشکلاتي مواجه کرد.

اما در نهايت اجراي طرح از ساعات ابتدايي صبح روز موعود آغاز شد و مردم هم با استقبال گسترده خود، اقدام به ثبت نام براي خودروها کردند؛ به نحوي که برخي از انواع خودروها در همان روز ابتداي طرح با چنان استقبالي مواجه شدند که خودروسازان فروش آنها را متوقف کردند. نمونه آن هم پژو پارس و ال ۹۰ بود که پرونده فروش آنها در همان روز اول بسته شد و اگرچه خودروسازان در روزهاي بعدي براي پژو پارس و ال ۹۰ افزايش ظرفيت محدود را اعلام کردند اما مدت زمان تحويل اين خودروها از ۳۰ روز به ۶۰ روز افزايش يافت. اما به هرحال باز هم متقاضيان خاص خود را داشتند.

همه چيز به خوبي پيش مي‌رفت و خودروسازان هم سرخوش از اينکه بالاخره توانسته‌اند بعد از ماه‌ها تلاش و طرح‌هاي رنگارنگ و ويژه فروش که مشتري هم نداشت، خودروهاي خود را بفروشند، در ارايه آمارهاي فروش و ثبت نام خود به يکديگر فخر مي فروختند و اعلام مي کردند که از هر خودرو، تاکنون چه قدر فروخته اند.

آخرين آماري که از سوي خودروسازان اعلام شد، ثبت نام براي ۱۲۵ هزار و ۱۹ دستگاه خودرو بود که از اين رقم ۱۱۵ هزار خودرو با واريز وجه از سوي مشتريان و خريداران، پرونده خريدشان قطعي شده است اما هيچگاه صحبت از اين به ميان نيامده بود که سقفي براي اجراي اين طرح لحاظ شود.

بر همين اساس، صبح امروز جلسه اي هم در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد تا با توجه به استقبال گسترده مردم و به فروش رفتن چيزي بالغ بر آنچه که در انبار خودروسازان مانده بود، براي شيوه ادامه طرح، فکري بشود اما هنوز دقايقي از اتمام اين جلسه نگذشته بود که بانک مرکزي در نامه اي رسمي به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تعهدي براي خودروهاي فروش رفته بيش از ۱۱۰ هزار دستگاه را ندارد و تنها براي اين تعداد خودرو، خريد دين را از خودروسازان صورت خواهد داد.

اينجا بود که آشفتگي بازار را در بر گرفت و مردم هم نگران شدند که آينده اجراي اين طرح چه خواهد شد، اين در شرايطي بود که برخي هنوز داشتند چرتکه مي‌انداختند و حساب و کتاب مي‌کردند که آيا خودرو بخرند يا نخرند، چراکه اين اطمينان به آنها داده شده بود که مدت زمان اجراي طرح ۶ ماهه است و تغييري در مدت زمان اجرا بوجود نخواهد آمد. حتي مديران خودروسازان هم اعلام کرده بودند که به هر ميزاني که تقاضا براي مشارکت در اين طرح وجود داشته باشد، آن را پاسخ مي دهند و براي آن خودرو توليد مي کنند و در مدت زمان تعيين شده هم، خودرو را تحويل مي دهند.

اما به هرحال، بانک مرکزي با ارسال نامه رسمي، با وزارت صنعت و خودروسازان اتمام حجت کرد و همين امر، خودروسازان را در هاله اي از ابهام قرار داد که بالاخره چه برخوردي با مراجعه مردم در نمايندگي هاي خود داشته باشند. از يک سو توانايي مالي فروش خودروهاي اقساطي با وام ۲۵ ميليون توماني کم بهره را ندارند و از سوي ديگر، فرصت را به ميزاني جذاب مي دادند که بتوانند از تقاضاي بوجود آمده در بازار نهايت استفاده را بکنند، چراکه اين فرصت علاوه بر اينکه براي مردم تکرار نخواهد شد، براي خودروسازان هم ممکن است ديگر تکرار نشود که دولت طرحي اين چنيني براي حمايت از آنها اجرايي کند.

حال نمايندگي‌هاي فروش دو خودروساز بزرگ، هنوز نمي دانند که چه سرنوشتي در انتظار طرح است. برهمين اساس، مشخص نيست که آيا از فردا يکشنبه، باز هم بايد اين طرح را اجرايي کند يا اينکه شيوه ديگري را براي جذب مشتري و فروش خودروهاي خود برگزينند.

گزارش ميداني خبرنگار مهر از نمايندگي‌هاي فروش خودروسازان نشانگر اين است که آنها نيز پاسخ مشخصي را ندارند که به مشتريان بدهند و تنها به آنها مي گويند که تا اين لحظه، هيچ چيزي مبني بر توقف طرح به آنها ابلاغ نشده است و بنابراين همچنان طرح را ادامه مي دهند.

يکي از کارمندان نمايندگي فروش ايران خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر مي گويد: تا اين لحظه هيچ دستورالعملي مبني بر توقف فروش خودرو در قالب طرح خريد اعتباري با وام ۲۵ ميليون توماني به ما ابلاغ نشده است و بنابراين طرح را فعلاً تا ابلاغيه رسمي ادامه مي دهيم.

وي مي افزايد: البته روش فروش برخي از انواع خودروها تغيير کرده است که از امروز آن را اعمال کرديم. به عنوان مثال، فروش پژو ۲۰۶ تيپ ۲، پژو پارس و ال ۹۰ اتومات به اتمام رسيده و ديگر براي اين خودروها ثبت نام نداريم اما براي پژو ۲۰۶ تيپ ۵، سمند، پژو ۴۰۵ شرايط همچون قبل است و مردم مي‌توانند بنا به جداولي که قبلا اعلام شده بود، خريد کنند.

اين کارمند نمايندگي فروش ايران خودرو ادامه مي دهد: مردم مي توانند سمند دوگانه سوز، پژو ۴۰۵ اس ال ايکس، تندر ۹۰ با تحويل ۶۰ روزه و اقساط ۴۸ ماهه همچنان ثبت نام کرده و از وام ۲۵ ميليوني استفاده کنند.

در همين حال، يکي از کارمندان نمايندگي فروش سايپا هم مي گويد: هنوز هيچ دستورالعملي مبني بر اجراي طرح به ما ابلاغ نشده است اما به صورت تلفني و ضمني گفته شده است که طرح تا پايان امروز متوقف مي شود؛ اما براي برخي از انواع خودروها همچون تيبا و پرايد به دليل اينکه پيش پرداخت با دستگاه کارتخوان صورت مي گيرد، تا ساعات ابتدايي فردا صبح امکان واريز وجه و شرکت در طرح وجود دارد، البته پارس تندر در اين طرح ديگر فروخته نمي شود.

با اين وجود، تماس‌هاي مکرر خبرنگار مهر براي کسب اطلاعات بيشتر از مجتبي خسروتاج، سخنگوي وزارت صنعت، معدن و تجارت، اميرحسين قناتي مديرکل دفتر خودرو و نيرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و ديگر مسئولان خودرويي به نتيجه نرسيده است.

به هر حال، به نظر مي رسد بايد اطلاع رساني شفاف و دقيقي به مردم در اين رابطه صورت گيرد، ضمن اينکه اگر قرار بود طرح خريد خودرو با وام ۲۵ ميليون توماني در ششمين روز اجرا متوقف شود، چرا مسئولان دولتي از اجراي ۶ ماهه اين طرح سخن گفته بودند.


مرجع : خبرگزاري مهر
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html